بازار زعفران در آذرماه
بازار زعفران در آذرماه

 

تقاضا زعفران

بازار زعفران طي سه هفته گذشته آذرماه در بخش تقاضا به دليل افزايش شديد قيمت زعفران از يك آرامش نسبي برخوردار بوده و قسمتي از مصرف كنندگان به خاطر قيمت متقاضي زعفران هاي شكسته،ريشه زعفران و زعفران سرگل با كيفيت پائين تر مي باشند.

 

عرضه زعفران

اما در بخش عرضه به علت كمبود در ميزان كشت زعفران در سال جديد زراعي، كشاورزان با مقاومت زيادي اقدام به عرضه زعفران مي نمايند. از علل اصلي اين اقدام مي توان به بهره كمي كه كشاورزان از زعفران به علت قيمت بسيار نازل آن در سال هاي گذشته برده اند، اشاره كرد. از علل ديگر مي توان به اقتصاد حاكم در مناطق زعفران خيز اشاره نمود كه به علت خشكسالي  در ساليان گذشته و متكي بودن صرف مردم اين مناطق به درآمد حاصل از كشت و زرع زعفران،كسب درآمد بيشتر از فروش اين محصول از ديگر انگيزه هاي اين حركت مي باشد. به همين خاطر نيز واحدهاي بسته بندي زعفران با مشكلاتي در تامين زعفران مورد نياز خود مخصوصا در حجم بالا مواجه هستند.

 

 

 

قيمت هاي فعلي زعفران

 

قيمت هر كيلو پوشال درجه يك اصفهان محصول زراعي سال ۱۴۰۰  از كيلويي ۲۶ تا ۲۷ ميليون تومان و زعفران سرگل درجه يك از ۲۷ تا ۲۸ ميليون تومان در سومين هفته آذر ماه  توسط تجار و واحد هاي بسته بندي از كشاورزان خريداري شد.همچنين زعفران سرگل درجه يك مشهد در بسته هاي شناسنامه دار ۲۵۰ گرمي به قيمت ۳۲ميليون تومان به ازاي هر كيلو محاسبه گرديد.