برداشت محصول جديد زعفران

 

بنابر ساليان گذشته برداشت محصول جديد زعفران از ۱۵ مهرماه هر سال شروع مي شود.با كاهش دما و افزايش خنكي هوا در آبان ماه رويش و برداشت گل زعفران در اين ماه به اوج خود مي رسد.اين روند تا آذر ماه در مناطق زعفران خيز همچون،قائن،گناباد و فردوس ادامه دارد.

 

برداشت محصول جديد زعفران

 

پيش بيني ميزان برداشت  محصول جديد زعفران در سال زراعي ۱۴۰۰

 

درباره اين موضوع دو ديدگاه كلي از نظر خبرگان اين صنعت وجود دارد:

 

ديدگاه اول نظر بر اينست كه با توجه به اين كه مناطق زعفران خيز ايران دچارخشكسالي شده است.ميزان توليد زعفران نسبت به سال زراعي ۱۳۹۹ كاهش مي يابد.

 

ديدگاه دوم نظر براينست كه حجم توليد زعفران با توجه به گسترش مناطق زير كشت  در استان هاي ديگر و احتمال افزايش توليد در اين مناطق، در دي ماه سال جاري مشخص مي گردد.

 

قيمت محصول جديد زعفران در سال ۱۴۰۰

 

عوامل مختلفي همچون ميزان توليد زعفران، افزايش هزينه  نهاده هاي توليد زعفران همچون دستمزد كارگر،آّب و كود و سموم،خريد تضميني دولت از كشاورزان،تقاضا داخلي و ميزان صادرات اين محصول از جمله مواردي است كه بر قيمت اين  محصول در سال زراعي جديد اثر مي گذارد.

 

نظر بر اين است كه با توجه به مشخص شدن حجم واقعي توليد در دي ماه، قيمت واقعي زعفران در سال زراعي جديد در آن موقع مشخص گردد.

 

لازم به ذكر است كه با توجه برآوردها مبني بر كاهش توليد زعفران،قيمت زعفران ظرف دو هفته گذشته نزديك به ۱۶% افزايش پيدا كرده است.